Аннотация:Европейский модернизм по выражению А. Бергсона стал формой философского бешенства и продуктом психологического тупика, в котором оказалась европейская цивилизация перед Первой мировой войной и во время нее. Экспрессионизм (сопоставимый с сюрреализмом и футуризмом), раньше всех явлений модернистской культуры претендует на «взрыв» (Ю.М.Лотман). Вслед за декадансом, экспрессионизм претендует и на откровенный эротизм, в котором также видят орудие разрушение ложных буржуазных ценностей. О соединении Танатоса и Эроса в современной ему культуре много писал З.Фрейд. Немецкая культура, основанием которой служила германская мифология, всегда была склонна к воспроизводству трикстерской модели отражения мира и человека. Мифологический Локи, медиатор бинарных оппозиций, травестийный трюкач, ипостась которого включает божественное и комическое, творчество и провокацию, повышенный и нетрадиционный эротизм, деяния культурного героя и воспроизводство Смерти порождает целую культурную традицию в немецкой литературе. Трикстерство присуще и Гриммельсгаузену, и Ницше, и Грассу; можно ли обнаружить у них поэтику экспрессионизма? Архетипические модели развенчания и поношения современной им цивилизации в целом присущи экспрессионизму.
Ранний стихотворный цикл Г. Бенна «Морг» является яркой иллюстрацией этой модели. Пять стихотворений цикла воссоздают истории маленьких людей, которые скопом сваливаются в ямы. Никакого воскресения, бессмертия христианской души. Аллюзии на шекспировскую трагедию переводятся в форму площадного «низа».
Сакрально только лирическое «Я». Привратник Преисподней. Бог перемешивает влажные мозги, внутренности, мошонки мужчин, женщин, детей в адском котле. Крадет золотой зуб изо рта убитой проститутки, чтобы отправится в кабак.
От Pastorenson к медицинскому, естественнонаучному нигилизму через ницшеанский бунт против христианства к язычеству (трикстер) – буквально повторяет исторический путь интеллектуала, воссозданный Томасом Манном в романе «Доктор Фаустус».
According to the words of A. Bergson, the European modernism became a form of the philosophical rabies and a product of psychological dead end in which European civilization found itself before and during the First World War. Expressionism (that is comparable to surrealism and futurism) pretends to be an “explosion” before the whole phenomena of modernism. On the morrow of decadence, expressionism claims to be frankly erotical, that is usually interpreted as an instrument of the destruction of fallacious bourgeois values.
Sigmund Freud was writing a lot about the juncture of Thanatos and Eros in the contemporaneous culture. The German culture, traditionally based on German Mythology, was always inclined to the reproduction of the trickster model of reflection of the world and human being. Mythological Loki, who is the mediator of binary opposition, the travesty tricky, whose incarnation includes godlike and comic, creation and provocation, high and not always traditional eroticism, works of the cultural hero and reproduction of the death, gives rise to the whole cultural tradition in the German literature. Being trickster is inherent to H.von Grimmelshausen, F.Nietzsche, G.Grass, so is it possible to find out the Expressionism poetics in their oeuvre? At large the archetypical models of dethronement and vituperation of the modern culture are appropriating of the expressionism.
The inchoate poetical cyclus of G.Benn “Morgue und andere Gedichte” is the telling illustration of this model. Five poems of the cyclus are recreating the tale histories of the shrimps, that are falling into the barathrum all together. There is no resurgence, no immortality of the Christian souls. All the references to the Shakespearian tragedy is devolving into the form of the vulgar bottom.
Only the lyrical “I” is sacral; the doorkeeper of the Gehenna, God, is mixing humid brains, giblets, women, children and scrotums in the hellish caldron. He is stealing the golden tooth from the mouth of the killed whore for going to the barrelhouse.
The way through the Nietzschean revolt against the Christianity to the heathenism (trickster), from the Pastorenson to the medical, naturalistic nihilism is in a matter of fact repeating the historical way of the intellectual thinker, which was created by Thomas Mann in the novel “Doktor Faustus”.