Аннотация:На материале отечественной живописи и графики 1920-1930-х годов с изображением документов (писем, газет, удостоверений и квитанций) рассматривается проблема визуальной репрезентации «истинного» и «мнимого» в культуре. Репрезентация документа анализируется в контексте возросшего интереса искусства пост-авангарда к редуцированной эстетике, что позволяет трактовать этот тип изображения в связи с идеями «литературы факта». В статье показано, что волна документов в живописи сигнализирует о повороте визуальной культуры к прагматике, о подспудной тенденции к сюрреализму, в явном виде не получившем развития в советском искусстве.
Ключевые слова: изобразительное искусство, документ, русский авангард, литература факта, сюрреализм, прагматика.
The article deals with the issue of visual representation of “real” and ‘imaginative’ in culture and it has been examined on the base of painting and graphics visualizing various kinds of a document (letters, newspapers, credentials etc.) that overwhelmed Russian visual art in the 1920-1930s. Representation of a document regarded in context of inclination of post-avant-garde with reduced esthetics and it lets to consider this kind of image in connection with ideas of the so-called “literature of fact” of the 1920s. The article aims to demonstrate that the wave of documents in visual arts signalizes on the turn to pragmatics in culture as well as on latent tendency to surrealistic poetics that has not apparently developed in Soviet art.
Key words: visual art, document, Russian avant-garde, literature of fact, surrealism, pragmatics.