Аннотация:Н.Н. Вольская, Л.Е. Малыгина
И смех, и грех! Комический эффект и способы его создания в текстах теле-радиожурналистов
Аннотация:
Научно-популярная беседа филологов Н.Н. Вольской и Л.Е. Малыгиной с радиожурналистами Н.А. Лисицыной и Д.В. Морозовым посвящена рассмотрению приемов создания комического эффекта в текстах теле- и радиожурналистов. Данные приемы служат усилению выразительности речи. Рассмотрены случаи использования каламбура, иронии, сарказма в текстах современных телеанонсов. Показано, что различные средства комического реализуют журналистскую стратегию языковой игры, которая может оказывать серьезное воздействие на сознание массового адресата.
Научно-популярная беседа представляет собой глубокий анализ форм выражения комического в текстах телевизионных анонсов с позиций коммуникативной стилистики публицистической речи. Это новое научное направление тесно связано с психологическими основами речевой деятельности журналиста. Выбор определенных средств выражения для решения своего коммуникативного задания автор-журналист производит осознанно, используя ресурсы русского языка с учетом психологии своего адресата. Именно поэтому феномен комического можно считать психолингвистическим феноменом. За счет лингвистических средств комического происходит имплицитное воздействие на сознание массовой аудитории. В этом состоит научная новизна проведенного исследования.
Исследование носит междисциплинарный характер, поскольку, анализируя приемы создания комического эффекта как популярного механизма языковой игры в текстах телевизионных анонсов, авторы затрагивают актуальные проблемы медиапсихологии, психологии восприятия, коммуникативной стилистики и медиастилистики. Междисциплинарный подход помогает решить сложные вопросы взаимодействия психических процессов и их языковых коррелятов в творческой деятельности журналистов.
Ключевые слова: комический эффект, смех, юмор, ирония, сарказм, каламбур, буквализация метафоры, текст телевизионного анонса.
And laughter and sin! Comic effect and ways of its creation in the texts of TV and radio journalists
Information about the authors:
Nadezda N. Volskaya – PhD, Associate Professor at the Chair of Russian Language Stylistics, Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State University.
Lydia E.Malygina – PhD, Associate Professor at the Chair of Russian Language Stylistics, Faculty of Journalism, Lomonosov Moscow State University, host of the program "Liquidation of illiteracy" and "Say right!" the radio station "Mayak", co-host of the author's philological program on "Radio of Moscow".
Abstract:
Popular science talk philologists N. N. Volskaya and L. E. Malygina with radio journalists N. A. Lisitsyna and D. V. Morozov devoted to the consideration of methods of creating a comic effect in the texts of TV and radio journalists. These techniques serve to enhance the expressiveness of speech. Reviewed the cases of the use of pun, irony, sarcasm in the texts of television previews. It is shown that different tools implement journalistic comic strategy of the language game, which can have a serious impact on the mass consciousness of the addressee.
Popular science talk is a deep analysis of the forms of comic expression in the texts of television announcements from the position of communicative stylistics of journalistic speech. This new research field closely linked with the psychological bases of the speech activity of a journalist. The choice of certain means of expression to solve their communicative task the author is a journalist produces consciously using the resources of the Russian language taking into account the psychology of the addressee. That is why the phenomenon of the comic can be considered a psycholinguistic phenomenon. Through linguistic means the comic takes place an implicit impact on the consciousness of the mass audience. This is the scientific novelty of the research.
The study is interdisciplinary in nature, since, analyzing the techniques of creating a comic effect as a popular mechanism of language play in the texts of television previews, highlights current problems in metapsychology, the psychology of perception, communication style and mediastylistics. The interdisciplinary approach helps to solve the complex issues of the interaction of mental processes and their linguistic correlates in creative activity of journalists.
Keywords: comic effect, laughter, humor, irony, sarcasm, pun, playback direct meaning metaphors, the text of television announcement.
Источник: Библиотека «МГУ – ШКОЛЕ»
http://lib.teacher.msu.ru/pub/3200