Аннотация:Стоит задача раскрыть соотношение понятий «целостность» и «системность» искусства в философии, семиотике и искусствоведении. Это важно для уточнения свойств объектов искусствав причинах их эйдической природы. Системность и целостность существуют в их совместном гуманитарном и художественно-эмпирическом сценарии. За условие трактовки художественного произведения взята платоновская онтологическая модель «вещь-эйдос-идея». Эйдос рассматривается как сфера целеполаганий референта духовного образа, которая реализуется средствами художественного синтеза. Это позволяет вести речь о действительном художественном содержании произведений.The task is to reveal the relationship between the concepts of integrity and systemic nature of art in philosophy, semiotics and art history. This is important for clarifying the properties of art objects in thereasons for their eidic nature. Consistency and integrity exist in theirjoint humanitarian and artistic-empirical scenario. Plato’s ontological model «thing-eidos-idea» is taken as a condition for interpreting awork of art. Eidos is viewed as the sphere of goal-setting of the referentof the spiritual image, which is realized by means of artistic synthesis.This allows us to talk about the actual artistic content of the works.Ключевые слова: искусство, искусствоведение, семиотика искусства, философия искусства, методология, содержание искусства, эйдос искусства, референт образа.Keywords: art, art history, semiotics of art, philosophy of art, methodology, content of art, eidos of art, referent of the image.