Аннотация:Настоящая статья продолжает предыдущую статью «Форма», опубликованную в сборнике Теория и история искусства (2022, № 1/2), и посвященанекоторым аспектам междисциплинарных отношений, пониманию формы какобъекта морфологии искусства, некоторым ракурсам семиотики и семиотики искусства, особенностям аналитических ресурсов изучения формы. В конце статьиприводится пример использования категорий семиотики в анализе художественного произведения. Необходимость такого обоснования объектно-предметногосодержания произведения важна из задач верификации его художественно-образной природы.Ключевые слова: форма, семиотика искусства, референт знака, искусствоведение, критерии искусства, художественный образ.This article is the second part of the material published in issue 1/2 of thiscollection and is devoted to the consideration of the concept of form in connection withthe category of sign referent as the semiotic basis of the object-subject content of awork: the specifics and conditions for verifying its artistic and figurative nature. Thequestion of the semiotic meaning of a work is a new direction in history and theory, dueto the importance of revealing the ontological foundations of form, and this allows usto establish criteria for characterizing an artistic object in terms of its phenomenality,typology and morphological specificity.Key words: form, semiotics, sign referent, art criticism, art criteria, artisticimage.