Аннотация:Рассматривается синтетически-структуральная терминология А.Ф. Лосева, систематизированная в заключительном томе «Истории античной эстетики», применительно к рассуждениям древнегреческих писателей эпохи эллинизма о композиции исторических сочинений: историков Полибия и Диодора Сицилийского и автора риторических сочинений Дионисия Галикарнасского. Показано использование древнегреческими авторами при анализе художественных произведений терминов «порядок» и «симметрия» и им противоположных, исследованных А.Ф. Лосевым в разделе о терминологии целого и его частей. В рассуждениях Дионисия Галикарнасского, Диодора Сицилийского и Полибия о достоинствах и недостатках композиции исторических сочинений выявлены элементы отмеченной А.Ф. Лосевым у Аристотеля художественной концепции начала, середины и конца. Показано следование принципу симметрии, универсальность которого подчеркивает А.Ф. Лосев, в суждениях Дионисия Галикарнасского и Диодора Сицилийского о композиции. Делается вывод о том, что, с одной стороны, применение синтетически-структуральной терминологии А.Ф. Лосева позволяет систематизировать рассуждения Полибия, Диодора Сицилийского и Дионисия Галикарнасского о композиции, с другой – взгляды античных авторов на композицию древнегреческих исторических сочинений служат дополнительной иллюстрацией к рассуждениям А.Ф. Лосева о «красоте структуры живой вещи» в античности.
Ключевые слова: синтетически-структуральная терминология А.Ф. Лосева, «порядок», «симметрия», литературное произведение, стиль, риторика, древнегреческая историография, композиция исторического сочинения.
THE STRUCTURE OF ANCIENT GREEK HISTORICAL WORKS
IN THE LIGHT OF A.F. LOSEV’S SYNTHETIC-STRUCTURAL TERMINILOGY
O.V. OSIPOVA
A.F. Losev’s synthetic-structural terminology, systematised in the final volume of the «History of Classical aesthetics», is applied to the Hellenistic Greek historians’, Polybius’ and Diodorus Siculus’, and the rhetorician Dionysius of Halicarnassus’ views on the structure of historical works. As far as the terminology of the whole and its parts discussed by A.F. Losev is concerned, the Greek authors make use of the terms «taxis», i. e. order, and «symmetry» and their antonyms when analysing literary works. Elements of the art concept of the beginning, middle, and end marked by A.F. Losev for Aristotle, can be revealed in Dionysius of Halicarnassus’, Diodorus Siculus’, and Polybius’ discussions on the advantages and disadvantages of the structure of a historical work. A.F. Losev points to the universal principle of symmetry, the adherence to which is evident in Dionysius of Halicarnassus’ and Diodorus Siculus’ examinations of the literary structure. To conclude, it seems that, on the one hand, the application of A.F. Losev’s synthetic-structural terminology allows to systematise Polybius’, Diodorus Siculus’, and Dionysius of Halicarnassus’ reasonings on the literary structure, on the other hand, ancient authors’ views on the structure of Greek historical works give a further illustration of A.F. Losev’s discussion on the «beautiful structure of living things» in classical antiquity.
Key words: A.F. Losev’s notions and terms, taxis, symmetry, literary work, style, rhetoric, Ancient Greek historiography, Polybius on the structure of historical works, Diodorus Siculus on the structure of historical works, Dionysius of Halicarnassus on the structure of historical works.